Kielen kehitys ja oppimisvalmiudet - arviointi ja kuntoutus
| Paikka: | Folkhälsanin terveystoimintatalon auditorio, Topeliuksenkatu 20, Helsinki (bussi 18 Rautatientorilta) |
| Aika: | 15. - 16.3.2002 |
| Osallistumismaksu: | Jäsenet 85 euroa (50 euroa/päivä) ei-jäsenet 110 euroa (75 euroa/päivä) opiskelijat 45 euroa |
| Järjestäjä: | Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys r.y. (entinen Suomen logopedis-foniatrinen yhdistys r.y.) |
| Ilmoittautuminen: | Kirsi Norberg-Haggren, Kaskenkaatajantie 18 A 1, 02100 ESPOO (kirsi.norberg-haggren@luukku.com). Kirjalliset ilmoittautumiset 24.2.2002 mennessä, mihin mennessä maksetaan myös ilmoittautumismaksu pankkitilille LEONIA 800016-70136580. |
| Lisätietoja: | http://users.utu.fi/jyrtuoma/pkty/koulutus.html |
Ohjelma
Perjantai 15.3.2002
| Aamupäivä | ||
| 8.00-8.50 | Ilmoittautuminen | |
| 8.50 - 9.00 | Päivien avaus | |
| 9.00 - 10.00 | Marja Vauras | Oppimisen psykologiaa |
| 10.00 - 10.30 | Tauko | |
| 10.30 - 11.30 | Kaija Matilainen | Bright Start-ohjelma ja sen teoreettiset perusteet lapsen kielen kehittämisessä. |
| 11.30 - 12.00 | Marja Virmajoki-Tyrväinen | Dysfaattisten lasten kognitiivis-sosiaalisten taitojen kehittyminen Bright Start-ohjelmalla ja opettajan ohjausprosessin arvioiminen. |
| 12.00 - 13.00 | LOUNAS | |
Iltapäivä |
||
| 13.00 - 14.00 | Helena Heimo | Kielenkehityksen arviointi -lähtökohdat, haasteet ja mahdollisuudet |
| 14.00 - 14.30 | Tauko | |
| 14.30 - 15.15 | Päivi Kontiola | Oppimisvaikeudet kaleidoskoopissa - neuropsykologisen näkökulman yhteydet oppilaan, kodin ja koulun kokemuksiin. |
| 15.15 - 16.00 | Pirjo-Riitta Liuksila | Kannattaako lasten mahdollisia oppimisvaikeuksia pyrkiä kartoittamaan ja hoitamaan ennen kouluunmenoa? |
Lauantai 16.3.
|
Aamupäivä Tutkimusraportteja |
||
| 8.45 - 9.05 | Suvi Stolt | Pienipainoisten keskosten varhainen kielenkehitys |
| 9.05 - 9.25 | Kirsi Nurminen | Kohti kaksikielisyyttä - ensimmäinen vuosi kielikyvyssä |
| 9.25 - 9.45 | Riia Milovanov | The pronunciation of English by Finnish lower secondary school students |
| 9.45 - 10.05 | Sinikka Vuonokari-Kämäräinen | Paikallissijaiset ilmaukset neljän sisaruksen kahdessatoista sammakkokertomuksessa |
| 10.05 - 10.25 | Tauko | |
| Tutkimusraportteja (10.25 - 11.45) |
||
| 10.25 – 10.45 | Reeta Uronen | Kiri - kielellinen harjaannuttamisohjelma Vantaan Hakunilassa |
| 10.45 – 11.05 | Outi Kaleva ja Minna Vanhala | Sanasujuvuus kuusi-, kahdeksan- ja kymmenvuotiailla lapsilla. |
| 11.05 – 11.25 | Anu-Maaria Kärkkäinen | Kuusivuotiaiden suomenkielisten lasten kuvannimeämistaidot. |
| 11.25 – 11.45 |
Eija Ylinen |
Nopea nimeäminen ja lukutaito. Tutkimus 8-vuotiaiden lukioppilaiden ja normaalilukijoiden nopean sarjallisen nimeämisen taidoista |
| 11.45 - 12.45 | Lounas | |
| Iltapäivä |
Helena Thuneberg |
Kone pysyköön lestissään. Tietokoneavusteinen kuntoutus erityisopettajan näkökulmasta |
| 13.30 - 14.00 | Tauko | |
| 14.00 - 14.45 | Pirjo Korpilahti | Tehoa kuulohahmotukseen - neurofysiologiseen teoriaan tukeutuvia menetelmiä |
| 14.45 - 15.30 |
Matti Leiwo & työryhmä | Missä olemme nyt menossa? Varhainen kielenkehitys ja dysleksia -projektin uusien tulosten esittely |
| 15.30 - 15.45 | Päivien päätös |

